#tak_tylko_mówię_50

Opublikowano Kategorie Bez kategorii

16.12.2016, wracam z Urzędu Skarbowego do zaparkowanego niedaleko samochodu. Mijam kobietę z wózkiem. Przeciskam się między zaparkowanym na chodniku samochodem dostawczym a płotem. Siedzi w nim kierowca. Wskazując na kobietę z wózkiem proszę go, żeby przeparkował samochód. W milczeniu zgadza się. Matka dziękuje mi uśmiechem. Empatia do spostrzeżenie i reakcja. Nie tylko współodczuwanie. Myślenie w kategorii Ja i Ty. Dwuogniskowe spostrzeganie świata. Nie tylko przez pryzmat swojego interesu.

20.05.2006, Simon Baron-Cohen przyjeżdża do Nairobi na wakacje. Tam słyszy od jednej z Kenijek przerażającą historię. Opowiada o człowieku, który w supermarkecie obciął palec kobiecie stojącej w kolejce do kasy. Po to, by ściągnąć z niego szybko pierścionek. Ten człowiek widział tylko cel, interes. Nie myślał w kategorii Ja i Ty. Widział pierścionek, a zdawał się nie chcieć widzieć, że palec i dłoń należą do człowieka. Myślenie w kategorii ja i mój zysk to przejaw erozji empatii.

Ideę erozji empatii jako pierwszy przedstawił w swojej książce Ich und Du (Ja i Ty), austriacki filozof Martin Buber. Przeciwstawił on relacje Ja–Ty (empatyczną), relacji Ja–to, w której wchodzimy w kontakt z jakąś osobą lub przedmiotem, aby wykorzystywać je do swoich celów. Kiedy empatia jest wyłączona, działamy w trybie Ja. Ja i mój interes. Ja i inni, którzy mają to umożliwić.


Martin Buber, Ja i Ty, Instytut Wydawniczy PAX

Simon Baron-Cohen, Teoria zła. O empatia i venezia okrucieństwa, Wydawnictwo Smak Słowa